2025. július 1-je helyett csak 2026. szeptember 1-jétől lesz kötelező annak alkalmazása. A módosítás az eddig pénztárgép használatára nem kötelezett vállalkozókat is érinti.
A nyugták elektronikus adatszolgáltatásának (e-nyugta) kötelezettsége tehát 2026. szeptember 1-jével lép életbe azért, hogy a vállalkozásoknak több idejük legyen felkészülni az új szabályok alkalmazására. Most még az adatszolgáltatás online számlázással és online pénztárgépekkel (OPG) történik. Azoknál a vállalkozásoknál, ahol az OPG nem kötelező, ott az elektronikus pénztárgép (EPG) váltja majd fel az adatszolgáltatást.
A nyugtáról való adatszolgáltatást a vállalkozások többsége online pénztárgépekkel teljesíti. Ők 2028-ig térhetnek át fokozatosan az elektronikus pénztárgép (EPG) használatára. Ezt követően már csak az új rendszer lesz alkalmazható.
Az e-nyugta bevezetésének mind a vállalkozók, mind a fogyasztók számára hasznos hozadéka, hogy az csökkenti az adminisztrációs terheket, a vásárlók pedig a használatával digitálisan is hozzáférhetnek a nyugtáikhoz, ami megkönnyíti számukra a kiadások ellenőrzését. Emellett a garanciális jogok is egyszerűbben érvényesíthetőek lesznek így, ami nem elhanyagolható szempont a fogyasztóvédelemben sem.
Bár 2026 szeptemberéig még több mint egy év van hátra, nem árt már most barátkozni az új kötelezettséggel, feladatokkal. Hasznos, ha a vállalkozók tanulmányozzák az adóhatóság honlapján ennek támogatására közzétett anyagokat, amelyek az eNyugta pontból érhetőek el.
Itt található többek között a pénztárgépet üzemeltetőknek szánt kézikönyv is, azaz a NAV ePénztárgép mobilalkalmazás Felhasználói kézikönyv. A közel 200 oldalas dokumentumban szó esik a bizonylatokkal kapcsolatos műveletekről is, így érvénytelenítésük, módosításuk módjáról, de arról is, hogy hogyan kell egy adott tételhez kedvezményt hozzárendelni.
(Forrás: www.adopraxis.hu)