Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az szabkam.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Avdh és eszignó tájékoztatás

2025. november 05.

Az AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés) szolgáltatás 2025. október 31-én véglegesen kivezetésre került.

Ahhoz, hogy a gazdálkodó szervezetek eleget tudjanak tenni az elektronikus kapcsolattartásra vonatkozó kötelezettségüknek, a képviselőik kötelesek minősített elektronikus aláírással rendelkezni. 2018. január 1. óta minden gazdálkodó szervezet elektronikus ügyintézésre és kapcsolattartásra kötelezett. Ezen kötelezettség teljesítéséhez a gazdálkodó szervezet a nyilatkozatát köteles hitelesíteni. Nyilatkozatot kizárólag a gazdálkodó szervezet vezető tisztségviselője, vagy meghatalmazott képviselője tehet. Erre 2025. november 1. napjától kizárólag a minősített elektronikus aláírás alkalmas.

Cégkapu ügykezelő nem jogosult nyilatkozatot tenni, a Cégkapu egy kézbesítési szolgáltatás (akárcsak a posta), így a cégkapu ügykezelő arra jogosult, hogy küldeményt benyújtson a hatóságok felé, vagy a beérkező küldeményeket átvegye, de nem tehet a szervezet nevében nyilatkozatot. A Cégkapun keresztül benyújtott nyilatkozatokat a benyújtás előtt a képviselőnek - minősített elektronikus aláírással - hitelesíteni is kell.

A DÁP eAláírás nem használható gazdálkodó szervezet képviseletére vagy szakmai célra, kizárólag természetes személyként magáncélra használható, gazdálkodó szervezetek és szakmát gyakorlók számára piaci minősített elektronikus aláírás beszerzése szükséges. Ha valaki magánszemélyként nem szeretne DÁP-ra regisztrálni, akkor számára továbbra is adott a lehetőség, hogy magáncélra szerezzen magának akár a Microsec Zrt. vagy akár a NETLOCK Kft. által biztosított minősített elektronikus aláírást okostelefonra.

A gazdálkodó szervezetek és jogi személyt képviselők számára piaci alapú minősített elektronikus aláírást szükséges használni, ezek költsége ma már nem magasabb havonta, mint egy BKV-bérlet ára, viszont megfelelően tudatos felhasználás mellett az aláírás helyére történő utazás, illetve a papír-, nyomtatási és postaköltségen ez az összeg gond nélkül megtakarítható.

Magyarországon sok szolgáltató kínál minősített elektronikus aláírásokat. Érdemes ár-érték arány alapján dönteni, és figyelembe venni a szolgáltatás rugalmasságát, ügyféltámogatását és integrációs lehetőségeit. Ilyen szolgáltatást nyújt ma Magyarországon például a Microsec Zrt. (https://e-szigno.hu) és a Netlock Kft. (https://netlock.hu), de ezek mellett szolgáltatást nyújt még a magyar piacon a Lippert Kft. által FlintSign (https://flintsign.hu/) márkanéven közvetített olasz InfoCert minősített bizalmi szolgáltató is (de természetesen használható bármelyik másik uniós minősített bizalmi szolgáltató minősített elektronikus aláírás szolgáltatása is). A szolgáltatások mind mobiltelefonon egy alkalmazás segítségével – chipkártya és számítógép nélkül –, egyszerűen használhatóak.